Familjen Pettersson

Alla inlägg under januari 2014

Av Ninni - 26 januari 2014 22:52

Det går verkligen upp och ner med Birks sömn. Ena dagen sover han jättedåligt och är konstant kinkig, den andra dagen kan han sova som vanligt och dessutom ta igen den sömn han missade innan = sover så gott som hela dagen med undantag för matpauser.. Idag har varit en sån dag där han sover dåligt. Natten var faktiskt relativt OK och vi gick upp runt kl 07:30. Efter någon timme ville han sova igen, precis som det alltid är varje dag (oavsett vilken tid vi går upp). Han sov någon timme, vaken någon timme och så höll det på fram till kl 15. Därefter brukar han kunna sova lite längre under sina bra dagar och så blev såklart inte fallet idag. Efter kl 15 sov han ingenting och vid 18 var det dags att gå ut med hundarna. Som vanligt slocknar han som ett ljus så fort vi kommer ut med vagnen. När vi kommer in lägger jag som vanligt honom i hans säng och öppnar fönstret, eftersom han har sin "åkpåsoverall" på sig. Knappa halvtimmen senare vaknar han, trots att han är trött och egentligen skulle behöva sova minst någon timme till. Sen dess har jag försökt få honom att sova och stundtals har han slappnat av och gjort power naps på någon minut. Under alla dessa timmar har han verkligen pendlat mellan högt och lågt i humöret. Nu kom vi nyligen in efter att ha gått en kvällsrunda med hundarna, mest så att Birk skulle få somna i vagnen. Under promenaden kom vi överens om att från och med imorgon kommer jag ta mig en promenad med Birk så fort han är sådär extremt kinkig och vägrar bli nattad (trots att han mer än gärna skulle sova) och varit det en stund. Jag känner att jag mår bättre när jag får komma ut med vagnen och andas lite.



Igår var jag och Birk för övrigt på en liten mammafika i Örebro, tillsammans med 10 andra mammor (antingen nyblivna eller blivande). Trevligt var det definitivt och vi ser fram emot nästa gång! Hoppas bara att lillgossen vill vara lite mer vaken, än 10 minuter innan vi ska gå.   Men just den biten är ju inte direkt något en annan styr över. Sover han så får han sova helt enkelt.


Imorgon står BVC på schemat och det är dags för vaccination igen. Antingen innebär det att Birk kommer sova som en klubbad säl, eller knappt sova alls. Förra gången var reaktionen minimal, så jag hoppas innerligt att det inte blir en större reaktion nu. Det ska i alla fall bli spännande att få veta hur mycket denna lilla gosse växt sen sist.


Nej, nu har jag suttit en liten stund sen vi kom in och hunnit slappna av lite, så nu ska jag krypa till kojs. Hejs svejs och godnatt!!!   

Av Ninni - 21 januari 2014 12:29

Även idag skiner solen för fullt och det märks inte ens att det är -6 ute! Vi begav oss allihopa till "gärdet" som vanligt och medan lilleman sov i sin vagn busade hundarna för fullt. Maken har varit hemma i snart 2 veckor och är hemma i 1 vecka till. Det har varit toppenmysigt, speciellt nu när vädret är så härligt! Lilleman har dessutom börjat sova mycket bättre, vilket gör att vi känner oss utvilade.   Imorgon ska lilleman och jag först åka tåg och sen ta bussen till universitetet för att hälsa på klassen. Tanken är att samtidigt passa på att prata med studievägledaren, så jag hoppas att det finns tid och att någon är där. På lördag är det dags för ytterligare en tripp in till Örebro, denna gången för att gå på en planerad fika med ett gäng mammor samt blivande mammor. Måndagen ska vi till BVC för vaccination och på tisdagen är det min tur att "plågas" med ett besök till tandhygienisten.


Och till sist lite bilder från gårdagen.

                                               

Av Ninni - 16 januari 2014 13:02

Sen igår har Birk varit väldigt knusslig med sömnen. Sover bara 5-10 minuter här och där och sover dessutom oroligt på natten. Idag är jag så trött att ögonen går i kors... Birk har inte direkt varit någon solstråle han heller, men han somnar knappt även om han ligger på mitt bröst. För någon timme sedan skulle jag försöka få honom att somna igen, då han var trött. Upptäckte när jag lyfte upp honom att hela ryggen på bodyn var full i bajs... Han hade gjort en smygis tydligen, för annars brukar det låta när han bajsar. I vilket fall så fick maken tappa upp lite vatten i hans badkar, med tanke på hur full i bajs Birk var. Bada är något han tycker är superkul, men hittills har det bara blivit när han bajsat ner sig ordentligt. Först huttrade han lite, så jag fick fylla på med varmare vatten och då blev han nöjd. Han sprattlade med benen så vattnet skvätte och han tjöt av skratt! Plockade upp honom när han tyckte det räckte, tog på honom en ny body och tog sedan med honom in i sovrummet för att se om han kunde somna bättre då. Han småpratade lite medan han somnade, precis som han alltid gör. Tog bara några få minuter så sov han och sover än! Så framöver får han nog bada varje kväll innan läggdags och hoppas det underlättar läggningarna samt hans sömn.   

Av Ninni - 15 januari 2014 21:25

Idag har det varit en kinkig dag. Birk har sovit oroligt hela natten, med resultat att även jag sovit som en kratta. Kl 06 tyckte han det var dags att gå upp en stund, somna om vid 07 för att sen vakna vid 09. Han har väl sovit sammanlagt 4 timmar under dagen och det är lite för honom, fördelat på ett längre pass efter vi var på promenad och resten utspritt med 10 minuter här och där... Ingenting duger! Dreglet rinner ur munnen på honom också och det verkar som om kindtänderna är på väg upp lite till. Gav honom precis en dos med flytande alvedon och hoppas att han kommer somna gott sen. 


EDIT: Klockan är nu 22:27 och lille gossen har äntligen somnat! Det tog dock någon halvtimme och den spenderade han med att skrika, tills han blev tvärtyst och lugnade sig, för att somna någon minut senare. Hoppas han sover ordentligt i natt.


Innan jag lägger upp bilder från idag tänkte jag först visa hur Grims klor ser ut just nu. De klokapslar som inte är tappade än ser riktigt fula ut och de klokapslar som tappats och läkt ser ännu värre ut... Om några år borde de se lite mer normala ut.

 




Och så dagens bilder!

                                                                   

Av Ninni - 11 januari 2014 22:44

Jisses vad utvecklingen går fort för lilleman. Bara den senaste veckan tycker jag det hänt jättemycket! Birk har lärt sig att rulla från rygg till mage, han har lärt sig att smacka och göra lätta pruttljud med munnen. Han använder rösten för fullt och testar alla lägen.   När han är vaken är det knappt tyst en enda sekund.   






Snart blir vår lille gosse hela 5 månader och det är dags för nästa vaccination. Herreminje, vad tiden går fort!

Av Ninni - 7 januari 2014 15:30

Det hör inte direkt till ovanligheten att Grim och Evi blir utskällda när vi är på promenad. Inte av de tvåbenta, det händer bara någon gång ibland, utan av fyrbenta. 8 gånger av 10 när vi möter hundar så skäller dem och drar. Evi hajar till och stirrar lite, medan Grim inte bryr sig det minsta. Idag var vi på gräsplätten på baksidan för att busa lite och köra lite godislet, när det kom en man med två tibetanska spaniels. Det syntes tydligt att han hade tänkt rasta hundarna på gräsmattan innan han gick vidare, så jag tog helt sonika mina två och gick ner i ena hörnet av gräsmattan. Platsade dem, satte mig på huk och plockade fram godis. Såg det som ett utmärkt tillfälle att träna att de har fokus på mig istället. Grim tittade knappt åt de andra hundarna medan Evi tog någon snabbtitt innan hon insåg att det lönade sig mer att titta på mig. När de gått blev de löskopplade och fick busa runt lite. Det är första gången sedan Grims sjukdom bröt ut som de faktiskt kan busa som vanligt igen! Precis när Grims klor läkt bra och han blev utan tratt började Evi löpa.. Nu är hon i sluttampen, för nu kommer det bara mörkbrunt. Plus att det märks på henne. Under löpet blir hon klängig utav bara attans, gnider sig emot allt och blir i Grims ögon supertråkig eftersom hon inte vill leka. Nu vill hon leka igen och jag tycker nästan synd om Grim, för hon tenderar att ta igen all lek hon missat. ;)

Av Ninni - 5 januari 2014 16:30

Håhå jaja, den lekstunden med hundarna förvandlades till ett motionspass. Evi är kopplad nu när hon löper, men Grim skulle få vara lös. Han inte ens koppla loss honom innan han sket. Evi passade på att sätta sig med och när jag kommer fram till Grim sitter han fortfarande och stånkar. Plockar upp det och då är Grim på gång och bajsar igen. När han är färdig sticker han iväg för mig, jag ropar på honom, han hinner några meter innan han måste bajsa igen. Lagomt till jag kommer fram till honom är han färdig och stack åt ett annat håll. Blir förbannad och ryter i åt honom, men man verkligen ser i blicken hur han ger mig fingret och sen tänkte han springa igen när naturen kallade på honom åter igen. Fick fatt i honom och kopplade honom och trodde han var färdig med bajsandet. Hittills hade han bara fått ur sig små små kottar, som han fått kämpa för att få ur. Eftersom han fick för sig att vägra lyssna på mig blev det ingen lekstund och vi skulle bege oss bort, när han styr kosan tillbaka för att skita igen. Plockade upp och ja, alltihopa upprepar sig ett par gånger till. Tappade räkningen vid 10:e gången.. Eftersom jag inte hade såpass många bajspåsar med mig, fick jag hålla den öppen i handen.. Så med hundarna och Evis ihopknutna bajspåse i ena handen och den öppna bajspåsen i andra, fick jag springa efter Grim under hans bajsfest. Till slut fick jag inte plats med mer i handen och fick knyta påsen och hålla tummarna att han var färdig. Nejdå.. I nödfall fick jag ta en plastpåse som låg och skräpade på backen för att plocka upp det sista. Pricken över i? Upptäckte jag hade bajs under ena skon sen, men det var inte Grims...

Om mig

Mitt namn är Ninni och jag är 25 år gammal. Gift med Kristian 28 år. Bor med vår son och våra två hundar i Kumla.

Birk

Född 2013-08-22, kl 13:55.
3320 gram och 49 cm lång.

 

Vårt underbara hjärtegryn!   

Grim

Meders GoldDog Chinwendu "Grim"
Född 2010-04-12
Staffordshire bullterrier, hane.

 

Pratglad som få och en riktig hussegris.   Har sedan okt -13 problem med sina klor och trolig diagnos är SLO.

Evi

  Meders GoldDog Divinium Liv "Evi"
Född 2011-06-03
Staffordshire bullterrier, tik.

 

Mattes lilla fröken och väldigt förtjust i sin nya lillebror. Även hennes hälsostatus är inte helt i topp, med D-höfter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards