Familjen Pettersson

Direktlänk till inlägg 5 februari 2014

Bloggutmaning, dag 2.

Av Ninni - 5 februari 2014 11:17

Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

♥•*¨*•.¸¸♥ ♥ ¸¸.•*¨*•♥ ♥•*¨*•.¸¸♥ ♥ ¸¸.•*¨*•♥

 

I vårat hushåll finns 2 hundar, båda av rasen Staffordshire bullterrier. Äldst går först, så vi börjar med Grim.

 

 

Det här är då Grim och i stamtavlan heter han Meder´s GoldDog Chinwendu. Chinwendu betyder ungefär "Gud äger liv". Han föddes den 12 april 2010 och har 5 kullsyskon (4 hanar, 1 tik). Hans mamma heter Queen (kallas Dona) och hans pappa heter Steffex Four Wheel Drive (kallas Roki). Grim flyttade hem till oss i juni 2010 och det stod klart redan från början att han skulle bli en hussehund! Han kan vara lite av en Alfons Åberg när vi är ut, då han verkar köra på mottot "jag ska bara" när jag kallar in honom. Han ska bara sniffa klart den fläcken, eller ska bara kissa, eller ska bara kolla så det inte blev någon godis kvar (när vi kört godislet) osv osv. Kallar husse in honom går det fortare..   

 

Grims fördelar är att han är duktig på att känna av hur han kan hälsa på olika och kan exempelvis hälsa lite burdusare med de som tål/vill det, samtidigt som han är väldigt försiktig om han hälsar på barn eller gamla. De flesta brukar föredra Grim för att de tycker han ser mildare ut.

 

Eftersom ingen är perfekt har han ju sina nackdelar också, varav ena jag redan nämnt. En annan är att han är väldigt petig när det gäller mat.

 

Grim har inte haft det helt lätt vad gäller sjukdomar. Som liten hade han juvenil lokal demodex och den gick över när han var runt året. Därefter har han varit in och sytt bak vid hasen, som skars upp pga att någon slängt konservburkar där man inte borde. Han har även drabbats av ett bett på ena pungkulan, som blev illröd och svullnade upp, men som gick över efter någon dag. Sen var det lugnt ett tag, tills oktober 2013 när han var in till veterinären första gången för klobrott. Vi fick åka in ett par vändor till för fler klor och diagnosen SLO. Han äter numera fiskolja och biotin och kommer få göra resten av sitt liv. Tillskotten verkar än så länge räcka och senaste veterinärbesöket var i mitten på december. I nuläget har vi, efter veckor av konstant bandagerande och trattbärande (för Grims del alltså), äntligen gått tillbaka till vårt vanliga liv. Han får springa runt precis som vanligt, busa som han vill osv och ingen kunde vara gladare än han!

 

 

 

Sen har vi yrvädret Evi, vars stamtavlenamn är Meder´s GoldDog Divinium Liv. Divinium Liv betyder ungefär "Gudomligt liv" (Divine Life). Hennes mamma heter Up White Choco Fransimo Bohemia (kallas Tarza) och hennes pappa heter Klöverwall Baby-Bully (kallas för Teddy). Evi föddes den 3 juni 2012, tillsammans med 6 syskon (4 tikar, 2 hanar). Hon flyttade hem till oss vid 8 veckors ålder, men vi hälsade på henne redan från hon var 2 veckor gammal. Vi blev hennes fodervärdar och var det fram tills sommaren 2013, då hennes röntgenresultat kom in till SKK. De visade på HD D (ED ua/0) och hon blev då avelsspärrad och övergick helt i vår ägo. 

 

Som liten var Evi en otroligt okomplicerad "fröken duktig". Gjorde som man sade åt henne, hittade så gott som aldrig på några hyss mer än att Grim fick agera nåldyna. När hon växte upp kom hennes små egenheter fram.

 

Hennes positiva sidor är att hon lyssnar väldigt bra, på vissa. På mig och till exempel min pappa lyssnar hon klockrent. Hon är alltid glad och kelsjuk och vill gärna vara till lags.

 

Hennes mindre positiva sidor är att hon kan lyssna sämre på sin husse, att hon gärna hoppar när hon hälsar (fastän hon egentligen inte får) och att hon är ganska klumpig trots sin till synes smidiga kroppsbyggnad.

 

 

Det var väl ungefär det som gick att berätta, utan att gå in för mycket på de andra punkterna som kommer under de återstående 18 dagarna av denna bloggutmaning.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ninni - 13 mars 2014 11:18

Nu märks det att våren är på gång. Vädret som varit den senaste veckan är helt fantastiskt! Att kliva upp och se solen skina och blå himmel - toppen! Vovvarna har också varit toppenglada i vädret, särskilt som deras favoritställe äntligen börjat tina...

Av Ninni - 5 mars 2014 21:30

Sjukstugan här hemma fortsätter. Vi är sjuka alla 3, men snacka om att det kan yttra sig olika. Jag har mest symptom, med min hals, kraxiga röst, svullna lymfkörtlar, igentäppt och snorande näsa. Lilleman är snorig, men klarar sig om han får lite näs...

Av Ninni - 24 februari 2014 21:11

Jag förstår inte vart tiden tagit vägen, är det verkligen 6 månader sedan vår lille gosse kom till världen?! Från sin födelsevikt på 3320 gram och 49 cm lång, till att väga 8520 gram och vara 70 cm lång vid 5 månader. Vad han väger nu och hur lång ha...

Av Ninni - 21 februari 2014 12:34

Dag 1 – Presentera mig självDag 2 – Presentera min hundDag 3 – Berätta om din hunds rasDag 4 – Din första hundDag 5 – Andra husdjur i ditt livDag 6 – Renrasig eller blandras?Dag 7 – HundsportDag 8 – Har...

Av Ninni - 21 februari 2014 11:32

Eftersom det sällan finns tillräckligt med tid varje dag för att sitta ner och skriva blogginlägg, slår jag ihop kvarvarande dagars inlägg och gör två delar utav det istället.   Dag 1 – Presentera mig självDag 2 – Presentera min hundD...

Om mig

Mitt namn är Ninni och jag är 25 år gammal. Gift med Kristian 28 år. Bor med vår son och våra två hundar i Kumla.

Birk

Född 2013-08-22, kl 13:55.
3320 gram och 49 cm lång.

 

Vårt underbara hjärtegryn!   

Grim

Meders GoldDog Chinwendu "Grim"
Född 2010-04-12
Staffordshire bullterrier, hane.

 

Pratglad som få och en riktig hussegris.   Har sedan okt -13 problem med sina klor och trolig diagnos är SLO.

Evi

  Meders GoldDog Divinium Liv "Evi"
Född 2011-06-03
Staffordshire bullterrier, tik.

 

Mattes lilla fröken och väldigt förtjust i sin nya lillebror. Även hennes hälsostatus är inte helt i topp, med D-höfter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards